Yunan resmi, iki bin yılı aşkın bir süreye yayılan varlıklı ve muhtelif bir gelenektir. Erken Arkaik dönemden geç Helenistik döneme kadar, Yunan ressamlar kültürlerinin hikayelerini ve mitlerini ele geçiren sanat eserleri yarattılar. Bu resimler çoğu zaman tanrılar ve Titanlar arasındaki harp, Afrodit’in deniz köpüğünden doğuşu yahut Odysseus’un Yeraltı Dünyası’na yolculuğu benzer biçimde efsanevi anları tasvir ediyordu.
Yunan resminde efsanevi anların tasviri muhtelif amaçlara hizmet etti. Bu imgeler hikayeler bahsetmek, etik dersler vermek yahut yalnız hayranlık ve merak uyandırmak için kullanılabilirdi. Birtakım durumlarda, efsanevi anlamış olur politik mesajlar iletmek yahut idare edici sınıfın enerjisini meşrulaştırmak için de kullanıldı.
Efsanevi anları tasvir eden Yunan resimlerinin en meşhur örnekleri Paestum’daki Dalgıç Mezarı’ndaki duvar resimleri ve Pompeii’deki İskender Mozaiği’dir. Bu iki sanat eseri, Yunan mitolojisinin varlıklı ve kompleks yaşamına ve sanatta temsil edilme biçimlerine bir bakış sunar.
Dalgıç Mezarı, İtalya’nın Paestum antik kentinde keşfedilen MÖ 5. yüzyıldan kalma boyalı bir mezardır. Kabir, genç bir insanın hayatından sahneleri, Yeraltı Dünyası’na icra ettiği yolculuğu da içeren bir takım duvar resmiyle süslenmiştir. Bu duvar resimlerinin en ünlüsü, dalgıcın denize atlayışını tasvir eden resimdir. Bu fotoğraf çoğu zaman genç insanın ölümünün ve diğer dünyaya icra ettiği yolculuğun bir sembolü olarak yorumlanır.
İskender Mozaiği, İtalya’nın Pompeii kentindeki Faun Villası’nın kalıntılarında keşfedilen büyük bir mozaiktir. Mozaik, Büyük İskender ile Pers Kralı III. Darius arasındaki bir savaşı tasvir eder. Bu fotoğraf, İskender’in askeri hünerinin ve efsanevi bir kahraman olarak statüsünün kuvvetli bir hatırlatıcısıdır.
Dalgıç Mezarı ve İskender Mozaiği, Yunan resminde efsanevi anların tasvir edilmiş olduğu birçok yoldan yalnız ikisidir. Bu resimler, Yunan mitolojisinin varlıklı ve kompleks yaşamına ve antik Yunan kültürünü şekillendirmek ve yansıtmak için kullanıldığı yollara bir bakış sunar.
Hususiyet | Tarif |
---|---|
Yunan Fotoğraf Sanatı | M.Ö. 6. yüzyılda Yunanistan’da ortaya çıkan bir fotoğraf türü. |
Yunan Mitolojisi | Yunan mitolojisindeki tanrılar, tanrıçalar, kahramanlar ve öteki figürlerle alakalı mitler ve öykülerin koleksiyonu. |
Tanrılar ve Ölümlüler | Tanrılar ile ölümlüler arasındaki etkileşimler Yunan mitolojisinde sıkça işlenen bir temadır. |
Efsanevi Anlar | Yunan mitolojisindeki öyküler, Zeus’un başından Athena’nın doğuşu, Theseus’un Minotaur’u öldürmesi, Odysseus’un İthaka’ya yolculuğu benzer biçimde mitolojik anlarla doludur. |
Sanat Zamanı | Sanat ve sanat tarihinin incelenmesi. |
II. Yunan Fotoğraf Sanatı
Yunan resminin, Geometrik döneme (MÖ 900-700 civarı) dayanan uzun ve varlıklı bir zamanı vardır. Bu zamanda, Yunan sanatçılar çanak çömlek ve öteki nesneler üstüne geometrik desenler çizdiler. Arkaik dönemde (MÖ 700-500 civarı), Yunan resmi daha naturel hale geldi ve sanatçılar insan figürlerini daha detaylı bir şekilde tasvir etmeye başladı. Klasik devre (MÖ 500-323 civarı), Yunan resminin altın çağıydı ve Polygnotus ve Apelles benzer biçimde sanatçılar Batı dünyasının en meşhur sanat eserlerinden kimilerini yarattılar. Helenistik dönemde (MÖ 323-31 civarı), Yunan resminin kalitesinde bir düşüş görüldü, sadece Pompeii’deki Gizemler Villası’nın freskleri benzer biçimde birtakım mühim eserler hala üretildi. Roma İmparatorluğu’nun çöküşünden sonrasında, Yunan resmi üretilmeye devam etti, sadece az az ayırt edici karakterini yitirdi ve Bizans sanatından daha çok etkilenmeye başladı.
III. Yunan Resminin Özellikleri
Yunan fotoğraf sanatı, canlı renklerin kullanması, çizgi ve forma vurgu yapılması ve idealize edilmiş insan figürlerinin betimlenmesiyle öne menfaat.
Yunan resminde kullanılan renkler çoğu zaman parlak ve canlıydı ve çoğunlukla bir dram ve coşku duygusu yaratmak için kullanılırdı. Yunan resminde kullanılan çizgiler çoğu zaman yürekli ve köşeliydi ve bir hareket ve enerji duygusu yaratmaya destek oldular. Yunan resimlerinde tasvir edilen figürler çoğu zaman idealize edilmişti ve çoğunlukla genç, güzel ve atletik olarak tasvir ediliyorlardı.
Yunan resminin bu özellikleri, Yunan sanatının en meşhur eserlerinden bazılarında, bilhassa Parthenon frizinde ve Polygnotus’un resimlerinde görülebilir.
IV. Yunan Fotoğraf Teknikleri
Yunan ressamlar sanat eserlerini yaratmak için muhtelif teknikler kullandılar. Bu teknikler şunları içeriyordu:
- Fresk
- Tempera
- Yağ
- Enkostik
- Mozaik
Her tekniğin kendine bakılırsa avantajları ve dezavantajları vardı ve ressamlar kendi gereksinimlerine en müsait olanı seçiyorlardı.
Fresk boyama, Yunan ressamlar tarafınca kullanılan en yaygın teknikti. Kaygan sıva üstüne boyama ihtiva eder, bu da boyanın duvara yapışmasını ve kalıcı bir imaj oluşturmasını sağlar. Fresk boyama, Antik Yunan tapınaklarında bulunanlar benzer biçimde büyük ölçekli duvar resimleri kurmak için kullanılırdı.
Tempera boyama, Yunan ressamlar tarafınca kullanılan bir öteki popüler teknikti. Pigmentleri yumurta sarısı ve suyla karıştırmayı ihtiva eder ve bu da muhtelif yüzeylere uygulanabilen pürüzsüz, opak bir boya oluşturur. Tempera boyama, hem açık oturum resimleri benzer biçimde ufak ölçekli sanat eserleri bununla birlikte büyük ölçekli duvar resimleri kurmak için kullanılırdı.
Yağlıboya fotoğraf, Antik Yunan’da nispeten yeni bir teknikti. Pigmentleri yağla karıştırmayı ihtiva eder ve bu da katmanlar halinde uygulanabilen yavaş kuruyan bir boya oluşturur. Yağlıboya fotoğraf, hem ufak ölçekli sanat eserleri bununla birlikte büyük ölçekli duvar resimleri kurmak için kullanılırdı.
Encaustic boyama, erimiş mum kullanarak sahneler kurmayı içeren bir tekniktir. Encaustic boyama, mücevher ve figürinler benzer biçimde ufak ölçekli sanat eserleri yaratmak için kullanılırdı.
Mozaik fotoğraf, ufak renkli cam yahut taş parçalarını düzenleyerek sahneler kurmayı içeren bir tekniktir. Mozaik fotoğraf, hem ufak ölçekli sanat eserleri bununla birlikte büyük ölçekli duvar resimleri kurmak için kullanılmıştır.
Yunan ressamların kullandığı teknikler, ufak ölçekli resimlerden büyük ölçekli duvar resimlerine kadar oldukça muhtelif sanat eserleri yaratmalarına imkan tanıdı. Bu sanat eserleri yüzyıllardır varlığını sürdürüyor ve günümüzde sanatçılara ve sanatseverlere esin vermeye devam ediyor.
V. Yunan Fotoğraf Sanatının Mevzuları
Yunan ressamlar mitolojik görüntüler, dini figürler, manzaralar ve günlük hayat da dahil olmak suretiyle oldukça muhtelif mevzuları resmetmişlerdir.
Mitolojik görüntüler, antik Yunanlıların varlıklı mitolojisini keşfetme fırsatı sundukları için Yunan ressamları için popüler bir mevzudu. Bu görüntüler çoğu zaman tanrılar ve kahramanların maceralarını tasvir ediyordu, mesela tanrılar ve Titanlar arasındaki harp, Odysseus’un yolculuğu ve Minotaur’un öldürülmesi.
Dini figürler, tapınakları ve öteki dini yapıları süslemek için kullanıldıkları için Yunan ressamları için de yaygın bir mevzudu. Bu figürler çoğu zaman Yunan panteonunun tanrılarını ve tanrıçalarını ve ek olarak periler, satirler ve kahramanlar benzer biçimde öteki dini figürleri tasvir ediyordu.
Manzaralar, Yunan ressamlar için bir öteki popüler mevzudu zira naturel dünyanın güzelliğini yakalamalarına imkan sağlıyordu. Bu manzaralar çoğu zaman kırsalı, denizi yahut dağları tasvir ediyordu.
En son, günlük hayat da Yunan ressamlar için yaygın bir mevzudu zira basit insanların hayatlarını belgelemek istiyorlardı. Bu görüntüler çoğu zaman insanların tarlada emek harcama, pazarda tecim yapma yahut dini festivallere katılma benzer biçimde günlük aktivitelerini yaparken tasvir ediliyordu.
VI. Yunan Fotoğraf Sanatçıları
Aşağıda en meşhur Yunan ressamlarından bazılarının sıralaması yer verilmiştir:
- Apeller
- Zeuxis
- Çokgözlü
- Euphranor
- Parrhasius
- Timanthes
- Nikomakhos
- Melanthius
- Antifilus
Bu sanatçıların tamamı MÖ 5. yüzyıldan 4. yüzyıla kadar olan Yunan sanatının Klasik döneminde aktifti. Fresk, açık oturum fotoğraf ve çiçeklik fotoğraf benzer biçimde muhtelif ortamlarda çalıştılar. Resimleri mitolojik görüntüler, zamanı vakalar ve günlük hayat benzer biçimde oldukça muhtelif mevzuları tasvir ediyordu.
Bu sanatçıların emek harcamaları Batı sanatı üstünde derin bir tesir yaratmıştır. Bakış açısı, fer ve gölge kullanması ve detaylara gösterdikleri itina, resimde gerçekçilik için yeni standartlar belirlemiştir. Eserleri yüzyıllar süresince sanatçılar tarafınca kopyalanmış ve yansılamak edilmiştir ve günümüzde de sanatçılara esin vermeye devam etmektedir.
VII. Yunan Resminin Tesiri
Yunan resmi, Rönesans’tan günümüze Batı sanatı üstünde derin bir etkiye haiz olmuştur. Batı kanonunun en meşhur sanat eserlerinin bir çok, mesela Michelangelo’nun Sistine Şapeli ve Leonardo da Vinci’nin Mona LisaYunan resmine oldukça şey borçluyuz.
Yunan resminin gerçekçiliği ve doğalcılığı, görüş açısı ve fer kullanması Rönesans sanatçıları tarafınca benimsenmiştir. Yunan figürlerinin idealize edilmiş güzelliği, hem realist bununla birlikte güzel sanat eserleri yaratmaya çalışan Rönesans sanatçılarını da etkilemiştir.
Rönesans sanatı üstündeki tesirinin yanı sıra, Yunan resmi çağdaş sanat üstünde de mühim bir etkiye haiz olmuştur. Mesela Kübistler, Yunan çiçeklik resminin geometrik formlarından ve düz yüzeylerinden esin almışlardır. Sürrealistler de Yunan resminin imgesel niteliğine tutulmuş ve çoğunlukla eserlerine Yunan mitolojisinden öğeler eklemişlerdir.
Günümüzde Yunan resmi, dünyanın dört bir tarafındaki sanatçılar için bir esin kaynağı olmaya devam ediyor. Güzelliği, gerçekçiliği ve sembolizmi, onu günümüz seyircileriyle yankılanmaya idame eden zamansız bir sanat formu haline getirmiştir.
Bugünün Yunan Resmi
Yunan resmi, sanatçıların antik Yunanlıların varlıklı zamanı ve mitolojisinden esin almasıyla günümüzde de popüler bir sanat formu olmaya devam ediyor. Çağıl Yunan ressamları çoğu zaman geleneksel teknikler ve malzemeler kullanırlar, sadece kendilerini anlatım etmek için yeni ve yenilikçi yollar da denerler.
Çağıl dönemin en meşhur Yunan ressamlarından bazıları şunlardır:
- Nikos Ghikas (1906-1994)
- Vasilis Eftaksias (1909-1985)
- Theodoros Stamos (1922-1997)
- Nikos Hadjikyriakos-Ghikas (1935-2014)
- Dimitris Mytaras (1939 doğumlu)
Bu sanatçıların tamamı Yunan fotoğraf sanatına mühim katkılarda bulunmuşlardır ve eserleri yeni nesil sanatçılara esin vermeye devam etmektedir.
IX.
Yunan resmi, yüzyıllardır insanların hayal enerjisini yakalayan varlıklı ve muhtelif bir sanat biçimidir. Minos ve Miken uygarlıklarındaki kökenlerinden Klasik dönemdeki daha sonraki gelişimine kadar, Yunan resmi daima onu üreten camianın kültürünün ve değerlerinin bir yansıması olmuştur. Yunan resimlerinde tasvir edilen efsanevi anlamış olur, antik Yunanlıların inançlarına ve dünya görüşüne bir bakış sağlar ve bugün sanatçılara ve akademisyenlere esin vermeye ve onları bilgilendirmeye devam etmektedir.
S: Yunan resimlerinde tasvir edilen en yaygın mitolojik anlamış olur nedir?
A: Yunan resimlerinde tasvir edilen en yaygın mitolojik anlardan bazıları şunlardır:
- Truva Savaşı
- Herkül’ün Emekleri
- Odysseia
- Baküs Şöleni
- Paris’in Yargısı
S: Yunan resimlerindeki allah ve ölümlü imgelerinin peşindeki sembolizm nelerdir?
A: Yunan resimlerinde tanrıların ve ölümlülerin imgeleri, tasvir edildikleri bağlama bağlı olarak muhtelif değişik anlamlara haiz olabilir. Sadece, ortaya çıkan birtakım ortak temalar şunlardır:
- Tanrıların gücü
- İnsan yaşamının kırılganlığı
- İkisi arasındaki dengenin önemi
S: Mitolojik anları betimleyen Yunan resimlerine dair birtakım örnekler nedir?
A: Mitolojik anları betimleyen Yunan resimlerinden birtakım örnekler şunlardır:
- Polygnotus’un Maraton Savaşı
- Sokrates’in Ölümü – Jacques-Louis David
- Titian’ın Europa’nın Tecavüzü
- Samothrace’nin Kanatlı Zaferi
- Parthenon Frizi
0 Yorum